Trinnvis veiledning til sunnere vaner - Kostdagboken

Trinnvis veiledning til sunnere vaner

Det er ingen hemmelighet at juletiden er ensbetydende med store mengder fet mat og sprø småkaker – og det er det ikke noe i veien med. Er alt som det pleier, går det imidlertid ikke lang tid før sunnhetsepidemien sprer seg, og tanker om ribbe, gløgg og riskrem blir erstattet av løpeturer, chiagrøt og treningssenteret.
Image

Mange av oss får en helt naturlig trang til å komme tilbake på sporet og få de sunne vanene opp og gå igjen etter en stressende juletid.

Få kroppen i gang ved å lage en avtale med en god venninne, din mor eller kjæresten om å gå en lang tur en gang i uken eller melde dere på en gruppetime på treningssenteret. Ikke bare er det hyggeligere å trene sammen, men forskning har vist at vi trener både hardere og lengre i selskap med andre. Så ta en telefon og finn din nye treningskompis. Få inspirasjon til fellestreningen på I FORM Kostdagbok.

Neste trinn består i en gradvis innføring av sunnere matvaner. For mange er ikke en “cold turkey”, altså å slutte med alt som er usunt på dagen, noen god løsning. Savnet blir for stort, og risikoen for å kaste seg over restene av julekonfekten er faretruende stor. Ta det derfor i små skritt. Du kan for eksempel begynne med å bytte ut de raske karbohydratene med fiberrike alternativer som rugbrød, brune ris og havregryn. Skulle du bli sugen etter riskrem og peppernøtter, kan du være kreativ og for eksempel prøve litt vaniljeskyr med hakkede mandler eller et par tørkede dadler i stedet. Mangler du inspirasjon til sunne, men velsmakende alternativer, kan du gå på oppdagelse i I FORM Kostdagboks store oppskriftsunivers.

Husk at det tar tid for kroppen og hjernen å vende seg til nye vaner, så ta ett skritt av gangen. Da vil julekiloene renne av før du rekker å si svineribbe.

Av Maria Lundsgaard

Om kostdagboken

Kostdagboken er din private slankedagbok. Når du har satt deg et slankemål, hjelper Kostdagboken deg med å holde styr på det daglige kaloriforbruket. I den personlige dagboken logger du det du har spist - og Kostdagboken regner ut kaloriforbruket både for den enkelte råvaren, måltidet, dagen og hele slankeperioden. Så enkelt er det!

Visste du?

På Kostdagboken følger du kaloriforbruket hele tiden. Her fører du dagbok over alle måltidene på en lettvint måte. Det krever bare et par klikk med musen - og du har styr på kaloriene.