6 tips som letter presset på vekten - Kostdagboken

6 tips som letter presset på vekten

Tro flytter fjell

Hvis du ikke tror på at du kan gjennomføre kuren, lurer fiaskoen. University of Maryland fulgte i 1996 54 kvinners kamp for å gå ned i vekt. Før de begynte, ble kvinnene spurt om de trodde det var gjennomførbart. Undersøkelsen viste at de 28 kvinnene som trodde de kom til å gå ned i vekt, faktisk tok av 30 % flere kilo enn de ikke-troende.

Erkjenn utfordringen

Selv om det er viktig å ha troen, er det også viktig at du ikke tror at det blir enkelt. Jo enklere du tror det er, jo større sjanse er det for at du faller utpå hvis du møter litt motgang.

Planlegg tiden din

Uansett om du er en veldig travel person eller ikke, kan det være vanskelig plutselig å skulle lage plass til aerobic, styrketrening og fornuftig matlaging. Planlegg derfor kuren og la den styre tiden din – ikke omvendt.

Nå langt med realistiske mål

Bare ganske få menn er misfornøyde med seg selv, mens de fleste kvinner synes de er for tykke. Også selv om de i virkeligheten er normal- eller undervektige – vi er jo alle bygget forskjellig. Når du skal i gang med slankekuren, er det derfor viktig at du setter deg noen realistiske mål. Ønsker du å ta av 10 kg, skal du gi deg selv et år til å komme i mål. Det tilsvarer et vekttap på 250 g per uke, og enda har du 12 uker til overs hvis det butter imot innimellom! Sett ev. nye mål når du har nådd de første.

Skriv det ned

For mange blir det mer virkelig hvis man skriver ned det man spiser. Det blir litt vanskeligere å lure seg selv hvis man hver kveld kan lese hvor mye man har spist i løpet av dagen. Prøv også å skrive ned hvilket humør du er i når du spiser de forskjellige tingene. Da vil du etter hvert kunne se et mønster. Skriv også ned resultatene etter hvert, slik at du kan se hvor langt du har kommet mot målet, og beskriv gleden når du holder planen.

Gi ikke opp, selv om du faller utpå

Det er nesten umulig å følge en kost- og treningsplan slavisk! Det vil være enkelte dager hvor lysten til å slappe av eller spise usunt blir for sterk. Det er det ikke noe å gjøre med. Det eneste du må passe på, er at du kommer i gang igjen. Ikke stopp opp fordi om det skjærer seg en dag.

>> Prøv I FORM Kostdagbok 5 dager gratis

Om kostdagboken

Kostdagboken er din private slankedagbok. Når du har satt deg et slankemål, hjelper Kostdagboken deg med å holde styr på det daglige kaloriforbruket. I den personlige dagboken logger du det du har spist - og Kostdagboken regner ut kaloriforbruket både for den enkelte råvaren, måltidet, dagen og hele slankeperioden. Så enkelt er det!

Visste du?

På Kostdagboken følger du kaloriforbruket hele tiden. Her fører du dagbok over alle måltidene på en lettvint måte. Det krever bare et par klikk med musen - og du har styr på kaloriene.