Hverdagsaktiviteter – en fantastisk fettsluker - Kostdagboken

Hverdagsaktiviteter – en fantastisk fettsluker

Sørg for at du beveger deg to ganger i timen i løpet av arbeidsdagen.

Derfor:

Det høres kanskje utrolig ut med en gang, men for mange er hverdagsaktivitetene ukens største fettsluker. Målt per minutt kan ikke utbyttet sammenlignes med løping, aerobic og andre intensive treningsformer, men hverdagsaktivitetene tar siste stikk på grunn av det store omfanget.
Sørger du for at du får beveget deg daglig, vil kaloriforbruket bli så stort at det har en betydelig innvirkning på fettapet. En ekstra fordel er at kaloriene stort sett forbrennes uten at appetitten påvirkes negativt.
For å få utbytte av hverdagsaktivitetene er det viktig at du legger dem inn i planene dine. Akkurat som med trening kommer ikke resultatene av seg selv, men som en konsekvens av at du aktivt oppsøker mulighetene for å få beveget deg.

Slik gjør du

Venn deg til å oppsøke alle former for mosjon. Det kan være å ta trappene, reise seg litt oftere ved heve-/senkebordet, gå ut med søppelet, bevege seg bort til kollegene og andre former for mer eller mindre spontan aktivitet. Sett som minstemål at du skal bevege deg minst to ganger i timen i løpet av arbeidsdagen.
Gjør det til en vane at du beveger deg i minst 30 minutter om dagen, gjerne delt inn i flere perioder. Du kan f.eks. sykle til jobb, gå et par ekstra stoppesteder før du går på bussen, eller, hvis du kjører bil til jobb, møte en halv time tidligere og starte dagen med en liten spasertur. Det umiddelbare utbyttet er oppe på et par hundre kalorier om dagen og dermed nok til at du kan kvitte deg med 150 gram fett i løpet av arbeidsuken.
Planlegg aktiviteter for helgen. Utnytt tiden til å gå en lang tur eller få unna noen av de huslige prosjektene som krever en fysisk innsats.

Av Martin Kreutzer, ernæringskonsulent og treningsekspert.

Om kostdagboken

Kostdagboken er din private slankedagbok. Når du har satt deg et slankemål, hjelper Kostdagboken deg med å holde styr på det daglige kaloriforbruket. I den personlige dagboken logger du det du har spist - og Kostdagboken regner ut kaloriforbruket både for den enkelte råvaren, måltidet, dagen og hele slankeperioden. Så enkelt er det!

Visste du?

På Kostdagboken følger du kaloriforbruket hele tiden. Her fører du dagbok over alle måltidene på en lettvint måte. Det krever bare et par klikk med musen - og du har styr på kaloriene.