Spis deg sunn med disse 10 grønnsakene - Kostdagboken

Spis deg sunn med disse 10 grønnsakene

Image

Ingen tvil om at råvarer er lekrest i frisk tilstand, og sensommeren er sesong for et vell av sunne og smakfulle grønnsaker du kan fråtse i med god samvittighet etter de fete feriemiddagene.

Tomater:

Tomater har en lav glykemisk indeks. De omdannes nemlig langsomt til glukose og er derfor gode til å holde blodsukkeret stabilt.

Brokkoli:

Brokkoli er en sann vitaminbombe med sitt innhold av A-vitamin, C-vitamin, B-vitamin, E-vitamin og jern.

Spisskål:

Den er mild og sprø i tillegg til at den styrker immunforsvaret. Spisskål inneholder dessuten få kalorier, så du kan knaske i vei uten at kaloriregnskapet blinker rødt.

Poteter:

Poteter er fylt med C-vitamin, inneholder mye protein og metter godt – og så inneholder de langt færre kalorier enn pasta og ris. Hvis du vil redusere inntaket av stivelsen som er i poteter, kan du spise dem i moderate mengder og kombinere dem med andre grønnsaker.

Gulrøtter:

Gulrøtter inneholder masser av A-vitamin, og siden A-vitamin er fettoppløselig, bør du spise dem sammen med litt fett for å få fullt utbytte av vitaminene.

Få fem dagers gratis Kostdagbok-medlemskap >>her<<

Fennikel:

Fennikel er en grov grønnsak som inneholder ganske få kalorier, karbohydrater og fett. Til gjengjeld er den rik på kostfibre, og med sin lakrisaktige smak smaker den fantastisk! What's not to like?

Stangselleri:

Stangselleri er fremragende å knaske på når den lille sulten melder seg. Den inneholder så lite som 20 kalorier pr. 100 gram og et vell av gode vitaminer og mineraler. Skjær den eventuelt i staver sammen med gulrøtter. Da er den like lette å ty til som vingummiposen i syndeskuffen.

Blomkål:

Akkurat som hvitløk inneholder blomkål allicin, som kan virke anti-inflammatorisk og hemmende på aldringsprosessene. Fikk du som barn servert så mange halvslappe buketter til den kokte hamburgerryggen at du synes du har inntatt nok blomkål for resten av livet? Husk at den sunne grønnsaken kan brukes i et vell av lekre oppskrifter – for eksempel som erstatning for ris i sushi eller til chili con carne, hvor du i tillegg sparer masser av kalorier og karbohydrater.

Agurker:

Agurkens mørkegrønne skall inneholder mineralet silika som styrker kroppens bindevev. Med sitt høye innhold av vann slukker den saftige grønnsaken dessuten tørsten.

Bønner:

I tillegg til at grønne bønner inneholder en lang rekke vitaminer og mineraler, er de spesielt rike på kostfibre og gir derfor en god metthetsfølelse. Gjør deg selv den tjenesten å kjøpe den ferske varianten – som det er sesong for akkurat nå – og ikke posene fra fryseren. Det gjør en stor forskjell når det gjelder smak og sprøhet.



Hvis du vil se hvor mange kalorier de enkelte grønnsakene inneholder, og følge med på hva du inntar daglig, kan du bruke kostdagboken. Kostdagboken finnes også som app til smarttelefon. Få fem dagers gratis her

Af Elisa Nadire Caeli

Om kostdagboken

Kostdagboken er din private slankedagbok. Når du har satt deg et slankemål, hjelper Kostdagboken deg med å holde styr på det daglige kaloriforbruket. I den personlige dagboken logger du det du har spist - og Kostdagboken regner ut kaloriforbruket både for den enkelte råvaren, måltidet, dagen og hele slankeperioden. Så enkelt er det!

Visste du?

På Kostdagboken følger du kaloriforbruket hele tiden. Her fører du dagbok over alle måltidene på en lettvint måte. Det krever bare et par klikk med musen - og du har styr på kaloriene.