Kalorilette snacks når den lille sulten melder seg - Kostdagboken

Kalorilette snacks når den lille sulten melder seg

SNACKSGUIDE: Du kjenner det selv. Du har holdt deg i skinnet en hel dag, men utover ettermiddagen går du helt tom for energi og kan spise alt som er rundt deg! I FORM Kostdagbok guider deg til sunne og enkle snacks du kan ha liggende når ettermiddagssulten melder seg.

Image

Mandler, mørk sjokolade og eplebåter

Mandler og mørk sjokolade er godt når den søte sulten melder seg. I tillegg til å inneholde masser av sunne fettstoffer, er mørk sjokolade fylt med viktige antioksidanter som styrker immunforsvaret. Eplebåtene inneholder masser av fibre som er gode for fordøyelsen.

Gjør dette

Se etter mørk sjokolade med 80 % kakaoinnhold, og ikke spis mer enn 10 mandler. Et godt tips er å skjære eplet i mange båter, slik at det tar lengre tid å spise og metthetsfølelsen rekker å gjøre seg gjeldende.

Knekkebrød med ost

Knekkebrød med ost er en god og kalorilett snacks som samtidig metter godt, da osten har et høyt innhold av protein.

Gjør dette

Sørg for å velge et knekkebrød med fullkorn. Det metter mer og inneholder flere sunne fibre og vitaminer som har en positiv innvirkning på magen. Unngå et tykt lag smør under osten og sukkerholdig syltetøy på toppen.

Hummus og grønnsaksstenger

Hvis du har litt tid til overs, kan du lage hjemmelaget hummus som du kan dyppe forskjellige grønnsaksstenger i. Den holder seg i kjøleskapet og er en enkel og lekker snacks som inneholder masser av proteiner, sunt fett, kostfibre og mineraler.

Dette trenger du

  • 1 boks kikerter
  • 2 fedd hvitløk
  • Salt
  • Saft fra en ½ sitron
  • 1 ss tahin sesampasta (kan utelates)
  • Olivenolje
  • Vann
  • Smak gjerne til med chili, spisskummen eller paprika


Slik gjør du

Bland alle ingrediensene sammen med en stavmikser. Hummusen vil i første omgang virke tykk, men for å få konsistensen mer kremet, kan du tilsette vann og olivenolje. Hold igjen på olivenoljen, slik at den ferdige hummusen ikke blir for fet og kaloririk.

Husk å logge matvarene du bruker, i kostdagboken, slik at du kan se hvor mange kalorier en porsjon inneholder.

>> Hvis ikke du allerede abonnerer på I FORM Kostdagbok, kan du prøve 5 dager gratis her.



Av Sofie Thomasen Rasmussen

Om kostdagboken

Kostdagboken er din private slankedagbok. Når du har satt deg et slankemål, hjelper Kostdagboken deg med å holde styr på det daglige kaloriforbruket. I den personlige dagboken logger du det du har spist - og Kostdagboken regner ut kaloriforbruket både for den enkelte råvaren, måltidet, dagen og hele slankeperioden. Så enkelt er det!

Visste du?

På Kostdagboken følger du kaloriforbruket hele tiden. Her fører du dagbok over alle måltidene på en lettvint måte. Det krever bare et par klikk med musen - og du har styr på kaloriene.