Hold vekten gjennom ferien: 7 enkle tips - Kostdagboken

Hold vekten gjennom ferien: 7 enkle tips

Sommerferien er rett rundt hjørnet, og tradisjonen tro byr den sannsynligvis på ekstra kaloririke fristelser. Med disse 7 enkle tipsene er du bedre rustet til å holde vekten gjennom ferien!

Image



Tips nr. 1.

Ingen sommer uten is – men det er altså stor forskjell på hvilken type is du kaster deg over. En Daim-is koster deg for eksempel hele 340 kalorier, mens en saftis nærmest ikke vises i kaloriregnskapet med sine 40 kalorier. Hvis gammeldags fløteis likevel frister for mye, kan du velge færre kuler, droppe strø og syltetøy og spise fra et beger i stedet for vaffel – det sparer deg for mange kalorier.

Tips nr. 2.

Det er ingenting i veien for å trene i ferien – enten du er på telttur i den norske fjellheimen, på safari i Afrika eller ferierer på den spanske solkysten og ikke kommer deg ned på det lokale treningssenteret. Med et par løpesko og shorts i kofferten kommer du langt. Øvelser som knebøy, utfall, armheving og situp er dessuten gratis og kan gjøres hvor som helst. All mosjon teller mot kaloriene: Du kan for eksempel gå i stedet for å kjøre når det er mulig, og du kan bruke hotelltrappene i stedet for heisen.

>>Prøv I FORM Kostdagbok gratis i 5 dager

Tips nr. 3.

. Lange sommerkvelder foran grillen er uunngåelig, men med få enkle metoder kan du minimere kaloriinntaket – uten at det blir kjedelig! Kylling, tunfisk og mørbradbiff er ekstremt lekre, mettende og fettfattige alternativer til grillpølsene. Og med grønnsaker som tilbehør – pakket i folie slik at du unngår å pensle dem med et dryppende lag olje – har du et sunt og kalorifattig måltid. Her er imidlertid måtehold også en faktor – kos deg, spis langsomt og stopp før du føler deg stappmett.

Tips nr. 4.

Vann, vann og masser av vann! Det er utallige fordeler med den helt kalorifrie drikken – blant annet gir vann metthetsfølelse. Drikk et stort glass vann når du står opp om morgenen, slik at du ikke går amok i sommerferiehotellets frokostbuffé.

Tips nr. 5.

Sjekk varedeklarasjonene, velg lettere alternativer til fete varer og spar kalorier i regnskapet. Det er for eksempel stor forskjell på om du tar en iskaffe med 2 dl skummetmelk (70 kalorier og 0,2 g fett) eller 2 dl helmelk (125 kalorier og 6,8 g fett) når du koser deg i solen med vennene dine.

>>Det sunne barometeret. I FORM Kostdagbok gir oversikt over både kalorier og helse i maten

Tips nr. 6.

Sult frister de fleste av oss til å innta noe usunt for å tilfredsstille magen – raskt! Unngå pølsevognens og isbodens fete fristelser ved å ta med en sunn matpakke når du skal på tur, på stranden osv.

Tips nr. 7.

Ingen sommer uten dansk kjernemelksuppe! Men dansk kjernemelksuppe er en sann kaloribombesommerklassiker – og det er særlig kammerjunkernes (søte småkaker) skyld. Topp suppen med et lettere alternativ som for eksempel jordbær og fiberkost, eller lag en hjemmelaget variant med et lavere sukkerinnhold.

Af Elisa Nadire Caeli

Om kostdagboken

Kostdagboken er din private slankedagbok. Når du har satt deg et slankemål, hjelper Kostdagboken deg med å holde styr på det daglige kaloriforbruket. I den personlige dagboken logger du det du har spist - og Kostdagboken regner ut kaloriforbruket både for den enkelte råvaren, måltidet, dagen og hele slankeperioden. Så enkelt er det!

Visste du?

På Kostdagboken følger du kaloriforbruket hele tiden. Her fører du dagbok over alle måltidene på en lettvint måte. Det krever bare et par klikk med musen - og du har styr på kaloriene.