4 tips for å holde ut! - Kostdagboken

4 tips for å holde ut!

En guide som hjelper deg med å holde på motivasjonen, og hjelper deg gjennom Blue Monday.


Tredje mandag i januar har rykte på seg for å være årets mest depressive dag, og har fått tilnavnet ”Blue Monday”. Det sies at det er nå motivasjonen for å holde nyttårsforsettene er på sitt aller laveste, og at det er nå motløsheten stiger.

Her har du 4 tips som guider deg rundt Blue Monday og hjelper deg med å nå målet!

1.Sørg for å ha et delmål

FFørst og fremst skal du finne ditt personlige mål! Skal du gå ned 5 kilo, holde vekten eller kanskje levere sunnere? Når målet er klart, skal du legge en handlingsplan for hvordan du skal nå det målet.

Hvis målet ditt er å gå ned 10 kilo, så du skal gå fra 80 kg til 70 kg - så blir det første delmålet å komme under 80 kg. Når det delmålet er nådd, setter du ditt neste delmål, som er å komme under 75 kg, osv.

På den måten oppnår vi raskere suksess ved å oppnå delmålene, og de er med på å styrke motivasjonen i kampen for å nå helt i mål.

2. Unngå forbud

Hvis du gir deg selv en masse forbud, kan det være vanskelig å holde ut etter hvert som tiden går. Tankene våre kretser oftere rundt de tingene vi ikke får lov til å spise enn rundt de tingene vi kan spise.

Gi i stedet deg selv lov til å spise alt – og aksepter at det er noen ting du kan spise mer av enn andre! Her er Kostdagboken et godt verktøy for å holde styr på dagens kaloriinntak, uten å legge ned noen forbud - og kanskje trenger du bare en ekstra tur med hunden etter å ha spist det kakestykket på jobb.


3. Si det høyt!

Vær ikke redd for å fortelle familie, venner og kolleger om planene og målene dine. Vi har en tendens til å bli påvirket av de personlige forholdene våre, og når du har sagt målet ditt høyt vil de støtte både valgene dine og ikke minst det du velger bort.

Hvem vet? Kanskje noen flere kaster seg uti det sammen med deg, så dere kan støtte hverandre i å nå målene deres?

4. Kost

Det nytter ikke å leve etter en så stram kostplan at det påvirker det sosiale livet ditt. Det er den sikreste oppskriften for å miste motivasjonen!

For å holde ut må hverdagen din fungere så normalt som mulig, og det skal være plass til både hygge, fest og sosiale sammenkomster. Her kan Kostdagboken enkelt brukes for å holde oversikten over kaloriinntaket i en hverdag der det også skal være plass til nytelse!

Om kostdagboken

Kostdagboken er din private slankedagbok. Når du har satt deg et slankemål, hjelper Kostdagboken deg med å holde styr på det daglige kaloriforbruket. I den personlige dagboken logger du det du har spist - og Kostdagboken regner ut kaloriforbruket både for den enkelte råvaren, måltidet, dagen og hele slankeperioden. Så enkelt er det!

Visste du?

På Kostdagboken følger du kaloriforbruket hele tiden. Her fører du dagbok over alle måltidene på en lettvint måte. Det krever bare et par klikk med musen - og du har styr på kaloriene.