Blåbær: Skjønn, sunn slankmat - Kostdagboken

Blåbær: Skjønn, sunn slankmat

Hvis du være supersunn og holde den slanke linjen, er en kopp blåbær hver dag, et godt forslag.

Superbær, mirakelbær, antioksidantbomber. Kjært barn har mange navn, og med god grunn. Blåbær er pakket med helsefordeler. Sjekk noen av grunnene til å nyte dem daglig som de er, i en smoothie eller på grøt og i frokostblanding:


Velsmakende

De er søte og deilige. Med tanke på at noen typer helse-, super- og slankemat kanskje ikke er like velsmakende for alle – er disse små mirakelbærene noe de fleste med glede vil putte i maten hver dag.

Slankemat

En kopp med blåbær inneholder bare 84 kalorier, 48 kalorier per 100 gram – med andre ord perfekt som sunt mellommåltid, snacks, tilbehør.

Livvidde, kolesterol, insulin

Hver gang du nyter en neve deilige blåbær, gjør du også noe bra for livvidden. I hvert fall hvis vi skal tro resultatene av en amerikansk undersøkelse, som riktignok ble utført på rotter. Undersøkelsen viste at rotter som fikk så mye blåbær hver dag at det utgjorde 2 prosent av kostholdet, hadde mindre av det farlige magefettet etter 90 dager enn rotter som ikke hadde spist blåbær. I tillegg hadde de blåbærspisende rottene sunnere kolesterol og bedre insulinfølsomhet. Det gjaldt uansett om rottene hadde fått fet eller mager mat sammen med blåbærene.

Hjerte, syn, hjerne

Blåbær har vist seg å være gavnlig for hjerte-karsystemet og også ha en positiv effekt på synet. I tillegg støtter en daglig dose den kognitive hjernefunksjonen og forebygger demens.

Antioksidantbomber

Blåbær byr på mye antocyaniner, som er blant naturens kraftigste antioksidanter. Noen setter spørsmålstegn med effekten av antioksidanter, men forskerne er skjønt enige om en annen effekt som opprettholder blåbær sin supersunne status: Beskyttende fiber.

Fiberinnhold

Forskning fra universitet i Lund i Sverige, viser seg at blåbær inneholder fiber som beskytter mot tarmbetennelse. Beskyttelsen blir enda mer effektiv sammen med probiotika, altså sunne mikroorganismer som lacto- og bifidobakterier. Det er god grunn til – til og med for dem som tilhører risikogruppene for tarmsykdommer – å ta til seg forskernes nye kunnskap. Forskere har kommet frem til at helsen vår er sterkere forbundet med det som skjer i tarmene enn det man tidligere har trodd.

C-vitaminer

Blåbær er proppfulle med C-vitaminer, som du blant annet har god nytte av når du trener. Dette vitaminet er en nøkkelingrediens i utviklingen av elastiske fibrer som styrker sener og ledd.

Betennelsesdempende

Erfaring viser at blåbær forebygger og behandler urinveisinfeksjon på samme måte som f.eks. tranebær.

Om kostdagboken

Kostdagboken er din private slankedagbok. Når du har satt deg et slankemål, hjelper Kostdagboken deg med å holde styr på det daglige kaloriforbruket. I den personlige dagboken logger du det du har spist - og Kostdagboken regner ut kaloriforbruket både for den enkelte råvaren, måltidet, dagen og hele slankeperioden. Så enkelt er det!

Visste du?

På Kostdagboken følger du kaloriforbruket hele tiden. Her fører du dagbok over alle måltidene på en lettvint måte. Det krever bare et par klikk med musen - og du har styr på kaloriene.