Redd hjertet og livet med fullkorn - Kostdagboken

Redd hjertet og livet med fullkorn



Spis 10 porsjoner fullkornprodukter i uken, og senk risikoen for å utvikle diabetes type 2 eller hjerte-karsykdom med opptil 35 prosent.

Slik lyder konklusjonen på en undersøkelse foretatt ved University of Minnesota, USA. Forskerne sier at beskyttelsen mot de to sykdommene ikke er like høy hos alle; den varierer med 15-35 prosent. Det forklarer de med at vi er genetisk forskjellige.

Undersøkelsen har fulgt 250 kvinner gjennom 10 år og trekker frem at fullkornprodukter inneholder mye fiber, antioksidanter, vitaminer og mineraler, noe som fører de såkalte karsinogene ne fortere gjennom tarmsystemet, slik at giften gjør mindre skade i kroppen.

Karsinogener er kreftfremkallende stoffer, f.eks. giftstoffer fra sigaretter og biler. Tidligere undersøkelser har også vist at fiber er generelt bra for helsen.

Fullkorn som virker:

Havregryn
Naturris
Brød bakt på fullkornmel

Om kostdagboken

Kostdagboken er din private slankedagbok. Når du har satt deg et slankemål, hjelper Kostdagboken deg med å holde styr på det daglige kaloriforbruket. I den personlige dagboken logger du det du har spist - og Kostdagboken regner ut kaloriforbruket både for den enkelte råvaren, måltidet, dagen og hele slankeperioden. Så enkelt er det!

Visste du?

På Kostdagboken følger du kaloriforbruket hele tiden. Her fører du dagbok over alle måltidene på en lettvint måte. Det krever bare et par klikk med musen - og du har styr på kaloriene.