Slik bruker du Kostdagboken - Kostdagboken

Slik bruker du Kostdagboken

1, 2, 3!

Så kjapt kommer du i gang med å bruke I FORMs nye Kostdagbok – og med å slanke deg!

1. Du velger den vekten som du ønsker å oppnå.
2. Du logger måltidene og teller samlet antall kalorier.
3. Og vips så har du gått ned de kiloene du ønsker.

Så lettvint er det faktisk å gå ned i vekt med Kostdagboken. Og det gode er at du faktisk kan spise den maten du liker aller best. Kostdagboken holder oversikt over kaloriene – også hvis du bruker litt for mye smør. Og Kostdagboken gjør det mulig å velge mellom delikate, sunne oppskrifter.

1. Sett et mål
Når du bruker Kostdagboken første gang, er det viktig at du oppretter en profil og oppgir et vektmål.
I profilen forteller du bl.a. hvor aktiv du er i hverdagen både på jobben og i fritiden. Det betyr mye for beregningen av det daglige kaloriforbruket, så prøv å være så nøyaktig som mulig.

Etterpå velger du det vekttapet som du ønsker. Kostdagboken veileder deg automatisk til å gå ned ca. et ½ kilo i uken. Når du har satt deg et vektmål, velger du hvor lang slankeperioden skal være. Kostdagboken anbefaler alltid et sunt vekttap og har bl.a. fokus på for lav BMI.

Når du har satt et vektmål, beregner Kostdagboken ditt normale kaloriforbruk og ditt nye kaloriforbruk.

Du kan alltid sette et nytt mål.

2. Logg måltidene dine
Når du skal logge det du spiser (Inntast mat og trening), kommer du automatisk inn i dagboken på dagen i dag.

Det er kjempelett å logge maten. Velg mellom snacks, frokost, lunsj eller middag. For hvert måltid du logger forteller Kostdagboken deg hvor mange kalorier som er i den enkelte matvaren eller i hele måltidet. Samtidig forteller den deg om du har spist for få eller mange kalorier i forhold til vektplanen.

Det er to måter å logge maten på:
Velg blant nesten 3000 matvarer som allerede er i Kostdagbokens database. Eller opprett din egen matvare, f.eks. yndlingskakene eller favorittosten. Du sjekker innholdsfortegnelsen på innpakningen - og taster inn de tallene som står under 100 g av varen.

Du kan også opprette favorittoppskriftene dine, slik at du finner dem fort igjen, f.eks. spagetti à la deg.

Når du logger matvarer eller måltider: Oppgi vekten, f.eks. 2 skiver ost – eller velg mengde, f.eks. et lite eller et stort glass jus. Lettere kan det nesten ikke gjøres.

3. Vips så har du gått ned i vekt
Følger du anbefalt kaloriforbruk, oppdager du at det virker i løpet av få uker, og at det som oftest virker uten at du føler du er på en gammeldags slankekur. Du spiser fremdeles de samme matvarene og har kanskje også plass til litt sunt fredagsgodteri.

Når du logger maten, får du samtidig oversikt over hvor sunt du egentlig spiser. Kostdagboken holder deg informert om energibalansen i maten, både for den enkelte matvaren, måltidet og perioden. 

Kostdagboken viser anbefalt fordeling av karbohydrater, protein, fett og kostfiber, og faktisk fordeling i den maten du logger. Det gjør det lett for deg å sette sammen maten slik at den får en optimal energifordeling.

Kostdagboken tar også høyde for trening. Akkurat som du logger maten kan du logge treningen din. Hvis du f.eks. løper eller sykler til jobben kan du logge dette – og finne ut at bonuskaloriene legger seg på toppen av det daglige kaloriforbruket.
Når du logger treningen, kan du velge mellom en lang rekke aktiviteter. Når du taster inn treningstid eller f.eks. antall kilometer, beregner Kostdagboken automatisk et kaloriforbruk som passer til akkurat deg.

Du kan også..

  • Lese spennende og informative artikler fra I FORM og Kostdagboken. Her kan du få mer kunnskap om f.eks. sunt vekttap, BMI eller særlige råvarer.
  • Finne inspirasjon i flere hundre sunne – og kjempegode oppskrifter.
  • Lagre alle favorittoppskriftene dine i din egen "matboks" slik at du kan bruke dem senere.
  • Delta i forumet på Kostdagboken for å få støtte eller være med til å støtte andre som også er i gang med å slanke seg.
  • Få nye artikler hver måned.
  • Få nye oppskrifter hver måned.
 

Kostdagboken

Kostdagboken er et unikt nettsted med forskjellige programmer og verktøy - som hjelper deg med å holde oversikt over kaloriene ved å tilpasse seg dine mål, ditt behov og dine forventninger.

Prøv den gratis her >>

 

 

 
 

 

 

Om kostdagboken

Kostdagboken er din private slankedagbok. Når du har satt deg et slankemål, hjelper Kostdagboken deg med å holde styr på det daglige kaloriforbruket. I den personlige dagboken logger du det du har spist - og Kostdagboken regner ut kaloriforbruket både for den enkelte råvaren, måltidet, dagen og hele slankeperioden. Så enkelt er det!

Visste du?

På Kostdagboken følger du kaloriforbruket hele tiden. Her fører du dagbok over alle måltidene på en lettvint måte. Det krever bare et par klikk med musen - og du har styr på kaloriene.