Lur appetitten med en smakseksplosjon - Kostdagboken

Lur appetitten med en smakseksplosjon

Image

Smaken på maten har ekstremt stor betydning for følelsen av metthet. Hvis du krydrer maten raust med f.eks. ingefær, chili og andre smaksbomber, blir du lettere mett i en fart.

Noen dager blir man suget til kjøleskapet uten innlysende logikk. Man går bort og åpner døren, sveiper med blikket - tar en bit av litt av hvert. Ikke av sult, men styrt av et behov for et eller annet udefinerbart godt.

I virkeligheten kan disse utilsiktede besøkene i kjøle- og kjøkkenskapet skyldes en mer eller mindre ubevisst hunger etter bestemte smaker. Smaksstoffene i maten har nemlig stor innflytelse på graden av tilfredshet etter et måltid. Hvis trangen til en smak ikke blir tilfredsstilt, vil du lengte etter den selv om du er mett.

Amerikanske eksperter påstår at mange mennesker ganske enkelt ikke slutter å spise før deres behov for bestemte smaksstoffer er dekket. Disse ernæringsekspertene mener at det største problemet med mange slankekurer er at diettplanen ikke tar tilstrekkelig hensyn til sansene. Resultatet blir at man raskt sprekker fordi trangen til noe sterkt, søtt, salt eller fett blir for stor.

Smaksopplevelsen av en matvare er ikke bare knyttet til selve smaken, men også til lukt, temperatur og konsistens. Smaksløkene på tungen vår kan bare skille mellom fire smaker: Salt, søtt, surt og bittert. I virkeligheten er lukten av det vi spiser, langt viktigere for den totale smaksopplevelsen. Vitenskapelige undersøkelser viser at opptil 90 prosent av evnen til å bestemme aromastoffer i maten skyldes luktesansen.

Amerikanske vitenskapelige undersøkelser peker også på at noen krydder eller matvarer har en spesifikk evne til å tilfredsstille smaks- og luktesansen og derfor bidrar til å gi bedre metthetsfølelse etter et måltid. Disse smaksbombene kan du med fordel tilsette maten med rund hånd, for da metter den rett og slett bedre - uten å gi ekstra kalorier.

Frisk mynte:
I te, til nypoteter, erter og gulrøtter. Blandet med basilikum til pesto. I salater med sitrusfrukter og på isdesserter.
Soltørkede tomater:
Bløt dem opp med vann og bruk i pastaretter, til pålegg på skinke, ost og egg, finmoset til saus og dip og i salater.
Revet pepperrot:
I salater med rødbete og gulrot, i sandwich med kalkunkjøtt og retter med kylling. Til skinke, dampet torsk og røkelaks.
Tabasko:
Dryppes over pastaretter, pizza, kjøttretter med kjøttdeig, til dip med crème fraîche eller ost og retter med tørkede bønner.
Friske krydderurter:
Bruk dem med rund hånd i pastaretter, til fisk, kjøtt og grønnsaker, i brøddeigen, omeletter og alle typer salater. Dryss også på suppen.
Chilipepper:
Blandes med kajennepepper og brukes på blandede grønnsaksupper, til eggeretter, i pastasauser eller på retter med ost.
Frisk ingefær:
Bruk den i varm te, iste og retter med fjærkre og svinekjøtt sammen med karri. Kan også brukes til fisk og i bakverk.
Balsamicoeddik:
I dressinger til råkostsalater, bl.a. med rødbete, rucola, tomat, spinat og brokkoli. I supper, sauser, til ris, pasta og marinader.
Sitron:
Finrevet skall til fruktsalat, is, sorbet. Sitronsaft i kokt ris, couscous, gazpacho og dressinger, fiskeretter - og hvorfor ikke i fårikål?

Om kostdagboken

Kostdagboken er din private slankedagbok. Når du har satt deg et slankemål, hjelper Kostdagboken deg med å holde styr på det daglige kaloriforbruket. I den personlige dagboken logger du det du har spist - og Kostdagboken regner ut kaloriforbruket både for den enkelte råvaren, måltidet, dagen og hele slankeperioden. Så enkelt er det!

Visste du?

På Kostdagboken følger du kaloriforbruket hele tiden. Her fører du dagbok over alle måltidene på en lettvint måte. Det krever bare et par klikk med musen - og du har styr på kaloriene.