Ta kontroll over porsjonene - Kostdagboken

Ta kontroll over porsjonene

Image

Har du vanskelig for å finne ut hvor mye en porsjon er? Du er ikke alene. Svært mange kvinner spiser for mye av matvarer som i utgangspunktet er sunne, men som man ikke kan spise ubegrensede mengder av.

Vi hjelper deg å gjenoppfriske hva en porsjon egentlig er, og ikke minst hvordan du kan justere den opp eller ned alt etter som du vil ned i vekt, bygge muskler eller ganske enkelt bli sunnere.

I forbindelse med denne artikkelen gjorde vi en rundspørring for å finne ut hvor stor en såkalt normal porsjon pasta er. Det vil si hvor mye vi vanligvis spiser til middag, sammen med kjøtt og grønnsaker. Svarene vi fikk varierte, men de fleste oppga 250–300 gram. Det er altfor mye, med mindre du trener til maraton.

En ideell porsjon pasta for en gjennomsnittskvinne som veier 65 kilo og som trener moderat tre ganger i uken,er 150–175 gram. Det er med andre ord god grunn til å finsjekke porsjonsstørrelsene dine og kanskje også alliere seg med en diettvekt for å få full styring på porsjonene.

Hvis du – som de fleste andre – bestemmer mengde og sammensetning på slump, viser det seg før eller siden på vekten. Og hvis du trener med henblikk på å bli sterkere, kan feil sammensatte måltider gå ut over restitusjonen og formutviklingen.

Den mest typiske feilen vi gjør, er å overdosere kornproduktene på bekostning av kjøtt og grønnsaker. Og selv om fullkornsprodukter er sunne, skal de doseres nøye, slik at de ikke stjeler for mye plass fra grønnsakene, som skal spare deg for kalorier og forsyne deg med sunne plantestoffer som styrker immunforsvaret.

Når det gjelder trening, er det helt avgjørende at du får den riktige mengden protein etter en hard treningsøkt, slik at kroppen din får mulighet til å komme seg igjen. Løsningen er å bruke noen få, enkle verktøy, slik at du uten større vanskeligheter kan tilberede et måltid som både i mengde og sammensetning er skreddersydd til ditt behov.

Så mye er en porsjon
Hvor stor er en skive grovbrød, og hva i all verden er en ”vanlig” porsjon sjokolade? Her får du svaret. Porsjonene er beregnet for en gjennomsnittskvinne på 65 kilo som trener moderat tre ganger i uken.

Ris (kokt): 150–175 g
Pasta (kokt): 150–175 g
Laks: 90–100 g
Cornflakes: 60 g
Havregryn: 50 g
Kylling: 125–150 g
Poteter: 200–250 g
Rugbrød: 75–100 g
Grovbrød: 70–80 g
Sjokolade: 10–15 g
Is: 2,5–3 dl

De svarte bombene viser hva som skjer hvis du er en gjennomsnittskvinne på ca. 65 kilo som ikke trener, og som spiser (litt for mye) pasta til middag.

150–175 g pasta = Akkurat passe!

200 g pasta = + 8 kg på ett år.

300 g pasta = + 11 kg på ett år.

Om kostdagboken

Kostdagboken er din private slankedagbok. Når du har satt deg et slankemål, hjelper Kostdagboken deg med å holde styr på det daglige kaloriforbruket. I den personlige dagboken logger du det du har spist - og Kostdagboken regner ut kaloriforbruket både for den enkelte råvaren, måltidet, dagen og hele slankeperioden. Så enkelt er det!

Visste du?

På Kostdagboken følger du kaloriforbruket hele tiden. Her fører du dagbok over alle måltidene på en lettvint måte. Det krever bare et par klikk med musen - og du har styr på kaloriene.