Intervalltrening - Kostdagboken

Intervalltrening

Image

Beinhard kondisjonstrening høres kanskje ikke ut som noen stor fettsluker, og i praksis kommer da heller ikke utbyttet i form av høyere fettforbrenning, men snarere fordi du forbrenner store mengder kalorier når du gir gass.

En ekstragevinst ved intervalltrening er at kondisjonen blir betydelig bedre. I kjølvannet av det følger også økt evne til å bruke kroppsfett som energikilde, selv ved ganske høy intensitet.

På sikt vil den intensive kondisjonstreningen smitte gunstig av på det øvrige treningsutbyttet. I døgnet etter den beinharde treningen vil kroppen kjøre med høyere stoffskifte mens den restituerer seg. Denne ekstrabonusen kan komme helt opp i et par hundre kalorier, slik at du forbrenner 1500 ekstra kalorier på en måned hvis du trener intensiv kondisjon to ganger i uken.

Slik gjør du

Tren intervaller 1–2 ganger i uken – det er den mest effektive veien til bedre kondisjon. Sørg for å disponere pausene slik at de er halvparten så lange som intervallene. Løper du f.eks. 4 minutter hardt, bør pausen være 2 minutter før neste intervall. Husk å holde igjen litt i de første intervallene – du skal helst kunne klare samme intensitet og hastighet i alle intervallene.

Tilpass måltidene, slik at du unngår at blodsukkeret stuper og gjør deg sulten. Spis et lettfordøyelig, men ganske stort måltid 2–3 timer før trening. Og sørg for å få i deg noe rett etterpå. Det aller beste er om du kan legge intervalltreningen til et par timer etter ettermiddagsmåltidet, slik at du kan spise middag rett etter trening og dusj.

Varier intervallene, slik at kroppen ikke venner seg til belastningen. Hver 3.–4. uke kan du med fordel tilføye et par ekstra intervaller eller endre på strukturen og f.eks. gå fra en håndfull lange intervaller (3–4 minutter) til en serie korte intervaller (30–60 sekunder).

Om kostdagboken

Kostdagboken er din private slankedagbok. Når du har satt deg et slankemål, hjelper Kostdagboken deg med å holde styr på det daglige kaloriforbruket. I den personlige dagboken logger du det du har spist - og Kostdagboken regner ut kaloriforbruket både for den enkelte råvaren, måltidet, dagen og hele slankeperioden. Så enkelt er det!

Visste du?

På Kostdagboken følger du kaloriforbruket hele tiden. Her fører du dagbok over alle måltidene på en lettvint måte. Det krever bare et par klikk med musen - og du har styr på kaloriene.