Effektiv kaloriforbrennende trening - Kostdagboken

Effektiv kaloriforbrennende trening

Image

Treningsformen Performance Step Interval er utrolig tidseffektiv trening. Les hvorfor.

Professor Kjell Hausken ved Universitetet i Stavanger og direktør ved UiS sportssenter, Anne Tomasgaard, har undersøkt undersøkt treningsformen Performance Step Interval vitenskapelig på ti deltakere i løpet av en 75 minutters treningsøkt.

Utrolig tidseffektiv treningform
– Det er umulig å trene med maksimal puls i 75 minutter, og umulig å trene maksimal styrke i 75 minutter uten pause. Performance Step Interval består av 11 deler med step, vektløfting, styrke, balanse og aerobic om hverandre. På den måten utnytter du det som ville vært pauser til tidseffektiv trening, ved å bygge muskler og restituere fra de intensive øktene, forteller Anne Tomasgaard.

Forbrenner over 600 kalorier
Performance Step Interval i 75 minutter, inkludert oppvarming og uttøyning, har et energiforbruk på 8,56 kalorier per minutt.

– En 200-grams melkesjokolade inneholder 1100 kalorier som krever to timer Performance Step Interval for oppbrenning. Til sammenligning forbrenner en person på 60 kilo om lag 6,5 kalorier per minutt ved å sykle 16 kilometer per time, og 3,1 kalorier per minutt ved normal gange. Du må altså gå med normal gange i seks timer for å forbrenne den samme melkesjokoladen, forklarer Kjell Hausken.

Om kostdagboken

Kostdagboken er din private slankedagbok. Når du har satt deg et slankemål, hjelper Kostdagboken deg med å holde styr på det daglige kaloriforbruket. I den personlige dagboken logger du det du har spist - og Kostdagboken regner ut kaloriforbruket både for den enkelte råvaren, måltidet, dagen og hele slankeperioden. Så enkelt er det!

Visste du?

På Kostdagboken følger du kaloriforbruket hele tiden. Her fører du dagbok over alle måltidene på en lettvint måte. Det krever bare et par klikk med musen - og du har styr på kaloriene.