Spis etter den nye slankekunnskapen - Kostdagboken

Spis etter den nye slankekunnskapen

Image

Skal du på slankekur? Resultatet fra verdens største slankeundersøkelse er klar: Spis mat med høyt proteininnhold og lav GI, her er en lynguide.

Protein metter vesentlig bedre end både karbohydrater og fett. Du oppnår en god og langvarig metthetsfølelse ved å velge matvarer som magert kjøtt, fjærkre, fisk, egg og magre meieriprodukter.

Belgfrukter, nøtter og mandler er også rik på protein. I følge Diogenes-undersøkelsen bør proteinene utgjøre 25 % av det daglige kaloriinntaket.

Slik spiser du optimalt når du skal ned i vekt:


Frukt
Du kan spise så mye du vil av epler, pærer, appelsiner, bringebær og jordbær. Bananer (særlig de overmodne), druer, kiwi, ananas og melon bør du begrense mest mulig.

Grønnsaker
Stort sett alle grønnsaker er tillatt, bortsett fra mais som du bør begrense. Gulrøtter, rødbeter og pastinakk bør du helst spise rå.

Poteter
Du bør helts koke potetene. Velg nypoter når det er mulig, og spis dem gjerne kalde. Når potetene er kalde blir stivelsen omdannet til såkalt resistent stivelse, og det virker som kostfiber. Unngå potetmos og bakt potet.

Pasta
Den må være kokt "al dente", dvs. ikke utkokt. Velg fullkornsutgaven, og spis den gjerne kald. I likhet med poteter, danner også pasta resistent stivelse.

Ris
Velg naturris, parboiled ris, basmati eller villris - ikke polert ris.

Brød og frokostprodukter: Spis så grovt som mulig
Grovbrød og rugbrød med mange kjerner, store havregryn og branflakes. Unngå loff og lyst brød uten kjerner og sukkerholdige frokostprodukter.

Om kostdagboken

Kostdagboken er din private slankedagbok. Når du har satt deg et slankemål, hjelper Kostdagboken deg med å holde styr på det daglige kaloriforbruket. I den personlige dagboken logger du det du har spist - og Kostdagboken regner ut kaloriforbruket både for den enkelte råvaren, måltidet, dagen og hele slankeperioden. Så enkelt er det!

Visste du?

På Kostdagboken følger du kaloriforbruket hele tiden. Her fører du dagbok over alle måltidene på en lettvint måte. Det krever bare et par klikk med musen - og du har styr på kaloriene.